Issanda loomaaed aina kasvab ja kasvab ning muutub üha kirjumaks

Elu on mäng neile, kes mõtlevad ning tragöödia neile, kes tunnevad

pühapäev, aprill 10, 2005

Emotsioonid

Juba eilsest loen ma väga huvitavat raamatut nimega Emotsioonid-Dylan Evans.
Raamat räägib emotsioonide ajaloost ning viimase aja emotsiooniuuringute suundadest ja avastustest. Oma suureks avastuseks leidsin raamatust nii mõndagi. Näiteks osad tunded nagu viha, rõõm, hirm, üllatus, vastikus ja mure on baasemotsioonid ehk siis nad on sünnipärased ja neid me ei saa varjata. Kusjuures need on kõikidel rahvastel samad, ainult mõningates kultuurides on seatud mingid reeglid, mis tegelikult panevad paika emotsioonide avaldumisvormid lähtudes sotsiaalselt aktsepteeritavatest vormidest. Samas on olemas ka kultuurisõltelised emotsioonid nagu näiteks metsseatunne, mis esineb näiteks Uus-Guineas, mis iseenesest tähendab seda, et inimesed käivad nagu täpselt metssead:tormavad sihitult ringi ja ründavad ette juhtuvaid asju ja inimesi.
Kindlasti tekib loomulik küsimus, aga kuhu paigutada sellised tunded nagu armastu, sellist nähtust võime liigitada aga kognitiivsete alla, sest tegelikult ei ole nad sünnipärased, aga samas ei ole nad ka sõltuvad ühiskonnast.
Teadmistväärt oli ka fakt, et inimesel on kaks hirmu projektsiooniteed. Nimelt esimene tee on ülikiire, kuid tihti ekslik ühendus. Teine aga aeglasem, kuid täpsem. Ja nii ongi, et kui teine närvitee olukorda hoolikalt kaalub ja leiab, et oht ei ole reaalne, siis lõikab läbi esimese projektsioonitee poolt tekitatud reaktsiooni. Kusjuures foobiate all kannatavatel inimestel on teise tee funktsioonid häiritud.

Hea raamat, pool on jäänud veel.

3 Comments:

  • At 2:25 PM, aprill 10, 2005, Blogger Kätlin said…

    Nagu niiii tark jutt. Mul tekib kodus varsti douwni sündroomi tunne. Reena loeb õhtul ja seletab kogu aeg mulle, et tead see on tegelikult nii ja see on niii... Ja mina ei teagi mitte midagi. Aga õnneks on mul Reena, kes hoiab mind avastustega teadusmaailmas kursis :).

     
  • At 10:32 PM, aprill 10, 2005, Blogger Dilbert said…

    Seda küll, Kätu ei pea ei raha ega muid kulutusi katma.
    Aga konkreetselt eestlaste kohta ei olnud seal kirjas midagi. Kuigi oli päris hea näide toodud nimelt ameeriklaste ja jaapanlaste kohta: tehti katse, esimeses pooles vaatasid nad pilte üksi, aga teises oli juba vaatleja ka. Tulemus oli see, et jaapanlased varjasid oma emotsioone, aga ameeriklased väljendasid nii nagu asi neile tundus.

    Kusjuures ma eelmine semester lugesin mingit inglise keelselt artiklit inglise poissmeeste kohta ja see oli küllatki huvitav :D

    Muide ma ootan juba põnevusega su seiklustest Rootsis :D:D

     
  • At 8:17 AM, aprill 11, 2005, Blogger Kätlin said…

    Sul on Kerru täiesti õigus. Ma ei pea elektri ega kütuse eest maksma. Ta ostab endale ise süüa ja toimetab siin ise. Minu ülesanne on kõrvad lahti hoida :)

     

Postita kommentaar

<< Home